söndag 31 januari 2016

BabyQuilt - squares with flying geese border (part 1/4)

För drygt 1 år sedan blev jag faster, och för drygt 1 månad sedan fick jag ett önskemål på födelsedagspresent till lilla killen. Ett lapptäcke! Finns en hel del fördelar med att göra ett lapptäcke i mindre storlek. Färdig storlek 91cm x 112cm.
  • inte så många bitar....bara 470 stycken !
  • lättare att hantera
  • inte så arbetsdrygt att sy stickningarna

Du behöver:
1. mönstrade tyger, 12st olika + 1st till kanten
2. vitt tyg med figurer (12 olika figurer)
3. vitt enfärgat tyg till remsor, kanter och baksida (ca 2m, kanske lite i överkant)
4. stoppning (jag använde bambu)
5. vit tråd och även tråd som matchar den yttersta kantens färg

12 olika tyger, 9 kvadrater per färg (8cm x8cm) = 108st  + 12st figurer.

Jag designar mitt lapptäcke på golvet och när jag är nöjd med utseendet så tar jag en bild på det.
Sen plockar jag ihop alla bitar och börjar sy ihop dem till block med hjälp av bilden. Dagens teknik underlättar verkligen i vissa situationer.

Skär ut 3cm breda remsor i vitt tyg. Sy runt alla block.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar