torsdag 30 mars 2017

DORIS sockan

Mönsterstickade strumpor
Det var meningen att jag skulle ta del av Niina Laitinens ystävänpäiväsukat 2017 KAL, och gick till lokala garnbutiken Lankasatama för att köpa garn. Hem kom jag med teetee® Pallas garn i vitt, rosa och beige (0009, 0015, 0011) Tyvärr blev det inga vändagssockor denna gång utan istället ett par egendesignade. Det är jätteroligt men tidskrävande att göra eget mönster, räkna ut maskantal, varv, ökningar och intagningar.

Har för avsikt att publicera mönstret bara jag får det färdigt och teststickat. Håll utkik!
Teetee Pallas yllegarn och magic loop needles

Stickade resår med ett enkelt flätmönster, du behöver ingen extra flätsticka. Här visar jag hur man stickar RESÅR MED TVIST
Resår med enkelt flätmönster

rundstickade sockor med flerfärgsmönster

Blötlägga eller inte? Det är frågan. Man gör som man vill, och jag vill blötlägga. Tänkte först att det kan inte ha någon betydelse men efter att jag provade så var det  faktiskt stor skillnad. Stickningen blir mjukare, maskorna blir jämnare och fett och annan "smuts" skölj av. Stickar jag åt mig själv gör jag det inte alltid men stickar jag som gåva så gör jag det alltid. Placera dem mellan två handdukar för att torka t.ex på golv med golvvärme över natten.
Blötlägga sockor

Stickade förstärkt häl men lyfte varannan maska på aviga varvet. Ytan blir jämnare på så sätt.

Så här stickar du
FÖRSTÄRKT HÄL (hällappen börjar från aviga varvet)
Varv 1: Lyft 1 m avigt, *1 am, lyft 1 m avigt*, *upprepa* 
Varv 2:  Lyft 1 m avigt, sticka rm
Upprepa varv 1-2

För att få maskorna snyggt upplockade längs med hälkanten gör jag som på följande video: Picking up heel flap stitches 1/2 På detta sätt blir det inga hål någonstans. Här är video part 2: Picking up heel flap stitches 2/2
Förstärkt häl


För min fot passar en ihoptagning för tån som är mera rund än spetsig. Provade för första gången att sy ihop de sista maskorna med maskstygn. Det blev superbra. Man gör ihoptagningarna som vanligt men slutar när man har ca 20 maskor kvar, 10 per sticka om du stickar med rundsticka. (strumpstickor: 5 per sticka)  Jag gjorde ett varv med intagningar till så jag hade 16 maskor kvar, dvs 8 och 8 på vardera stickan. Sedan tar man en nål och börjar sy. Ingen aning vad det heter på svenska men på engelska heter det "kitchener stitch" Här är en länk till en youtube video som visar tydligt hur man syr kitchener stitch stygn i ändan på en socka.
Tå avmaskad med maskstygn

Kitchener stitch on socks
Stranded knitted socks

Långa yllesockor med mönster

Doris kex och sockor


Härav har de fått sitt namn. Efter Fazers Doris kex :) Nam! Mina favorit kex och nu också mina favorit sockor.

Tycker du att det är svårt att få till en jämn yta när du stickar mönster? Här har jag skrivit om garndominans. Har man koll på det så blir resultatet märkbart jämnare.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar