fredag 19 februari 2016

Ram målad med Annie Sloan Chalk Paint™


Denna ram hittade jag i somras på en loppis för 5€. Den var inte riktigt i min smak med sin gyllene guldfärg men visste att jag kan fixa till den med Chalk Paint™ och en ny spegel. Limmade först ihop hörnen på nytt på den.
Målade med Paris grey och sedan den inre kanten med duck egg blue. 
Därefter torrborstade jag den med en blandning av original white och pure white. Med torrborstning menas att man doppar penseln i lite färg och sedan tar bort all överflödig färg från penseln t.ex genom att dutta den mot en papptallrik tills bara väldigt lite färg finns kvar på penseln. Sen "målar" man med den så gott som torra penseln där man vill ha den vita färgen.
Vaxade jag med clear vax och dark vax, och putsade bort överflödigt vax med en trasa till önskat utseende.
Färdig!

2 kommentarer :

  1. Vilket fynd! Jag har försökt hitta snygga ramar på loppis, men alltid har dom den fula och dyra bilden kvar ;) Min tanke är också att måla dem Chalk Paint!

    SvaraRadera
  2. Visst var det! Man hittar fina ramar med reliefer som skulle bli så fina med olika chalk paint nyanser men priset blir onödigt högt, precis som du säger, när den "värdefulla" bilden finns med. Irriterande!! :P

    SvaraRadera