lördag 20 mars 2010

396 safety pins

Nu har jag äntligen fått mina säkerhetsnålar och kan fortsätta med täcket
Now I've finally got my safety pins and can continue with the quilt

Först bredde jag ut bakstycket med avigsidan upp och tejpade ordentligt runt alla kanter. Spänn en aning men inte för mycket så att alla veck och rynkor försvinner.
First, I spread out the backing with seamy side up and securely taped around all edges. Tighten a little but not too much so that all the creases and wrinkles disappear.


Samma sak med fyllningen, släta ut och tejpa runtom. Jag använde bomullsvadd.
Same thing with the batting, smooth out and tape around. I used cotton wool.

Och så till sist framsidan. Kolla så att bakstyckets mittdel stämmer överens med framsidans mitt. Tejpa ännu en tredje gång runtom hela täcket. Jag använde målartejp.
And then finally the quilt top. Check that the middle part of the backing is consistent with the front middle. Tape yet a third time across the entire quilt. I used painter's tape.

396 nålar!!! Jag trodde det skulle ta längre tid än det gjorde. Storleken på kvadraterna är 15cm så det räckte med 4 nålar i varje kvadrat.
396 pins!!! I thought it would take longer than it did. The size of the squares are 6", so it was enough with 4 needles in each square.

Fortsättning följer...

To be continued.....

1 kommentar :

  1. Jeeez, vilket projekt, jag är otroligt imponerad!!! Nu kan man ju nästan inte hålla sig för att få se hur det blir...

    SvaraRadera